Scene zines: ‘The art of making magazines’

v.l.n.r. Life Support (2003) door Bram de Martelaere uit Mechelen  (Nu San Francisco), met een Brusselse skater op de cover, Guilty (2000) uit Rotterdam en eigenlijk heel Nederland door Marcel Veldman, Get Board door Klaas van der Laan en de boys uit Groningen e.o.

Een van de vetste uitingen van passie en creativiteit vind ik scene zines: magazines die gemaakt worden door mensen die skateboarder zijn in hart en nieren en deze passie delen vanuit een bepaalde stad (vanaf hier: scene). Omdat het skateboard een ideaal voertuig is om verschillende personen te ontmoeten, nieuwe plekken te zien en dingen mee te maken die je zonder je ‘skateboarderschap’ nooit zou hebben meegemaakt, is een magazine een mooie uitlaapklep om al deze energie bijelkaar te brengen. En let op, ik schrijf magazine; maar vanaf ongeveer 2003 is dat natuurlijk enigszins achterhaald en moet ik spreken van cross-mediale publicaties. Dat houdt in: een papieren magazine, een website en een video. En anno 2012 is dit weer ingehaald door het hele social media gebeuren waarbij content overal en nergens gedeeld kan worden. Maar tot zo’n 10 jaar terug waren zwart-wit gekopieerde A5 blaadjes het enige medium waarmee je de wereld kon laten weten wat er gebeurde in je stad. Dat is nu wel anders. Eerder schreef ik al over  wat internet met skateparken heeft gedaan.

Van creativiteit naar ondernemerschap
De DIY mentaliteit die uitgaat van onafhankelijke tijdschriften is facsinerend. Bij welke andere sport maken de beoefenaars een gekopieerd blaadje over hun trapveldje of iets? Behalve een uitlaatklep is  het maken van een blad een perfecte leerschool. Zo krijg je schrijf-, fotografeer- en vormgeefvaardigheden, leer je samenwerken, helder communiceren en in veel gevallen: verkopen. Want papier is duur en full colour gedrukt papier nog duurder. En dat geld zul je meestal via sponsors bijelkaar moeten schrapen. Vaak, maar niet altijd begeef je je als onafhankelijk blaadjesmaker in het dilemma: blijf ik lekker mijn ding doen of moet ik mijn ‘kindje’ verkopen aan de commercie, want anders heb ik geen geld om het te drukken?


Het eerste onafhankelijke blad dat wij we bespreken is ‘ANZEIGEBERLIN‘. Een tijdschrift uit de Duitse hoofdstad en een initiatief van Adam Sello.

Wat beweegt deze personen, hoe werkt een scene zine, wie zijn deze mannen erachter, hoeveel tijd kost het om een blad te maken, zou je eigenlijk nog wel een papieren tijdschrift maken als iedereen op internet zit, hoe kun je financieel een independent magazine runnen? Deze en meer vragen proberen we te beantwoorden in de komende serie ‘Scene zines’ die gepubliceerd zullen worden in de ‘featuring sectie’. Het eerste artikel over ANZEIGEBELRIN komt morgen online! Dus stay tuned.

txt: Tasso

Comments
3 Responses to “Scene zines: ‘The art of making magazines’”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] onze serie ‘Scene zines: The art of making magazines’  trappen we af met ANZEIGEBERLIN. Een onafhankelijk gedrukt magazine dat ook online te lezen […]

  2. […] up in our series ‘Scene zines‘ is Brussels. The city where the flemish, Walloons, Europeans and the rest of the world meet. […]

  3. […] next magazine in our series ‘Scene zines‘ is the Brussels zine […]



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: