Van de Straat: Eric Ras

foto:  In cafe Cremers hangen werken van verschillende kunstenaars.

Begin deze maand (zaterdag 1 oktober) was de opening van de streetart expositie ‘Van de Straat’ in Cafe Cremers in Den Haag. De tentoonstelling laat straatkunst zien van verschilende kunstenaars uit heel Nederland. Vrij uniek en zeer mooi werk. Natuurlijk had je onze korte openingsvideo al gezien. Maar wij wilen meer aandacht besteden aan het werk dat hier te zien is. Maar voordat we hiermee van start gaan, wilden we van  organisator Eric Ras weten hoe deze expo tot stand is gekomen.

Waarom deze expositie?
Ik loop zelf vaak door de stad en kom dan allerlei leuke stickers, posters en schilderingen tegen: streetart. Dit zijn veelal ware kunstwerken, vaak op de meer grauwe elementen van de stad zoals regenpijpen, vuilnisbakken en (op de achterkant van) verkeersborden. Toen ik een tijdje geleden op Facebook foto’s ging posten van mijn vondsten merkte ik al snel dat meer mensen interesse voor deze kunstvorm hadden. Ik merkte echter ook dat er heel veel mensen zijn die er dagelijks aan voorbij lopen zonder het op te merken, maar vervolgens wel gecharmeerd zijn van mijn fotos. Naar mijn idee wordt men tegenwoordig blijkbaar zo met onder andere reclame bestookt dat men het gewoon niet meer registreert. Met deze expo geef ik iederen een kans om eens rustig te kijken naar straatkunst.

Duurde het lang voordat je iedereen enthousiast had om mee te doen?
Nee, helemaal niet! Toen ik de kunstenaars benaderde was iedereen gelijk heel enthousiast. Enthousiasme en ondernemeningschap past denk ik sowieso wel bij dit wereldje. Anders ga je ook niet ‘s nachts nog de straat op. Cremers is bovendien een goedbezochte tent, midden in het centrum van Den Haag met publiek dat deze kunst waarschijnlijk wel weet te waarderen. En dat past goed bij dit concept.

Waarom deze artiesten?

Ik wilde graag een gevarieerd beeld tonen. De artiesten die ik voor deze expo heb gekozen bestaan dan ook  uit posteraars, stickeraars, stencilaars en freehand artiesten. Ook de visuele stijlen zijn uiteenlopend. Maar het zijn in ieder geval artiesten waar ik zelf fan van ben.

Wat heb je allemaal moeten doen om alle werken in de Cremers te krijgen?
Goed communiceren en alles goed opmeten. Het ophangen, dat was de ECHTE klus.

foto: Bezoekers bekijken de ‘ Narcoze muur’ in Cafe Cremers.

Had je verder nog sponsors of hulp?
Cremers heeft ALLES betaald! Ze waren gelijk heel enthousiast en hebben er alles aan gedaan om er een succes van te maken. Ze hebben de artiesten ook goed opgevangen. Daar was ik wel blij mee, want sommigen kwamen van ver (Alleen Crimson Cisa en Amik komen uit Den Haag).

Wat vond je van de opening?
Een groot succes. Ondanks het warme weer was het lekker druk. De Cremers heeft de krukken speciaal een dag de zaak uit gehaald zodat men goed kon rondlopen en kijken.

Wat kunnen we verder nog verwachten?
Ik heb al plannen voor een vervolg, mogelijk dan ook met internationale namen. Maar nu nog even gewoon deze expo, hij duurt nog tot eind oktober tenslotte.

foto: Na opening was het dansen in de kelder van cafe Cremers.

Tot slot, als je dit artikel leuk vond, wil je ook onze feature over Narcoze lezen! En hoogstwaarschijnlijk ook de ‘van de straat’ video. Meer info over de expo en cafe Cremers hierrrrr. Enjoy!

txt: Tasso

Comments
3 Responses to “Van de Straat: Eric Ras”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Van de Straat: Eric Ras […]

  2. […] je niet ontschoten zijn dat (streetart minnend) Den Haag deze maand in de ban is van de expositie ‘Van de Straat’ in cafe Cremers. Je kan hiervan nog een paar dagen genieten, maar mocht je het niet lukken dan […]

  3. […] op de hoogte zijn dat (streetart minnend) Den Haag in maand oktober in de ban was van de expositie ‘Van de Straat’ in cafe Cremers, dan bij deze. Voor degene die het niet gelukt is om het werk te komen bekijken, […]



Leave a Reply

