Vincent Gootzen ‘De drinkende dieren’


[rough English translation]

“Kunst maakt me vrolijk.”

Vincent Gootzen is een levende legende. Een kunstenaar met een carriere van 10 jaar (1997 – 2007) als professioneel skateboarder (sponsors: Carhartt Streetwear, Vans Shoes en MOB Skateboards) achter de rug. Verder wint Vincent talloze prijzen. Zo wordt hij in 2001 eerste tijdens de Dubai Desert Extreme Middle East Championships in de Verenigde Arabische Emiraten. Dichter bij huis wordt hij in 1998 Europees kampioen tijdens de Etnies European Skateboarding Open in Munchen. Via zijn sponsor Carharrt is hij in Düsseldorf (Duitsland) terechtgekomen. Hier woont hij nog steeds. Gootzen heeft veel geëxposeerd in Duitsland en is eind 2010 in Nederland met de expositie ‘De drinkende dieren’. Wij reizen af naar Gallerie SIGN om deze artiest persoonlijk te spreken over zijn kunst en deze expo.

‘Ignorance’. foto: Digitoxic

Gootzen: “ Het is leuk om een expo in Nederland te doen. Maar vooral ook helemaal in het noorden van Nederland. Ik zie daar wel een lijn in, want ik heb gestudeerd in het zuiden van Nederland, kunstacademie Maastricht. De volgende stap is misschien Zeeland of de Randstad en daarna Den Helder. Dan heb ik alle uithoeken van Nederland gehad. ” Wellicht heeft dit te maken met Gootzen’s idee over kadrering en verhoudingen (lees hierover verderop bij ‘structuur binnen een structuur’)

Naamloos werk bestaande uit plaatmateriaal uit atelier. foto: Su Heart

Slapen tussen de kunst
Vincent heeft een zeer specifiek beeld van de wereld. Of misschien beter gezegd, hoe hij binnen de bestaande wereld kan overleven. Kunst maken is hierbij essentieel. Of in zijn eigen woorden:Kunst maakt me vrolijk”.

Slaapplek en exporuimte. Deze benedenruimte is verbonden met de bovenruimte via de rode streep rechts. foto: Su Heart

Verbinden met de ruimte

De manier waarop hij in Groningen exposeert is wel zo typisch dat het ons ontzettend nieuwsgierig maakt naar de man achter die beschilderde plaatwerken, contructies en stellages. Wie woont en werkt er nou een maand in een gallerie? Gootzen vertelt: “In gallerie Sign heb ik de laatste 4 weken gewerkt aan tentoonstellingen in 3 ruimtes. De opzet is dat ik ter plekke ga wonen en werken. Ik heb mijn ateliersituatie meegenomen: gereedschap en materiaal. En natuurlijk heb reeds voorbereidend werk gedaan. Ter plekke ben ik gaan kijken wat er binnen de architectuur van het gebouw mogelijk is. En zo probeer ik het werk met deze ruimte te verbinden. Oftewel de dialoog opzoeken met de bestaande ruimte.

Overview van deel van de expo in SIGN. foto: Digitoxic

Ingrediënten voor een werk zijn vaak pure intuïtie. Dat in eerste instantie. Zeg maar gedachtes waar ik een beeld uit kan maken. Bijvoorbeeld plaatmateriaal van een tafel uit mijn atelier. Daar zitten allemaal zaagsnedes in. Dat vind ik spannend en dat pik ik op en construeer daar weer een nieuw werk mee. Maar het kunnen ook ingrediënten zijn die ik tegenkom in de urbane omgeving. Zoals het rood-witte kruis (zie foto beneden).

Hier is duidelijk te zien hoe Gootzen speelt met indeling van de ruimte en plaatsing van stukken. Alleen vanuit dit standpunt zie je hoe elementen (zoals het rood-witte kruis) terugkomen en er verbindingen zijn gelegd tussen verschillende ruimtes. foto: Su Heart

Twee werken. foto: Digitoxic

Schilderkunst is in principe mijn achtergrond, ik heb kunstacademie gedaan. Maar tegenwoordig vertaalt zich dat toch meer in schilderachtige beeldkunst. Ik ben toch altijd meer geïnteresseerd hoe een werk zich ter plekke verder ontwikkeld. Ik schilder wel in mijn atelier, maar dan neem ik het werk vaak mee naar een expo ruimte. En dan zaag ik daar ter plekke weer stukken uit het werk. Op die manier ontkracht ik dan de painting an sich. En maak ik ‘m passend aan de nieuwe omgeving.

Vincent Gootzen in gallerie SIGN. foto: Su Heart

In principe is dat te vergelijken met skateboarden. Als je de stad ingaat interpreteer je de architectuur die aanwezig is ook anders. Trappen, curbs en leuningen hebben een hele andere functie dan hoe een skater deze ziet. Ik maak niet zoiets als skatekunst (1 op 1 vormen transporteren, of figuratieve zooi) maar ik denk wel dat er raakvlakken zijn zoals de contextverandering. Net als een skateboarder waarin je in een urbane situatie ook je omgeving anders gaat interpreteren. Dat doe ik in principe ook met dit materiaal. Die hebben ook een bepaalde functie, en die ga ik dan verdraaien of combineren met een painting.”

‘I am window’. foto: Digitoxic

Structuur binnen een structuur

Tot slot legt Vincent zijn bijna obessessieve drang uit om een ruimte opnieuw in te delen volgens de verhoudingen van een A4. Tot deurposten (zie bijvoorbeeld ‘overview’ foto ) aan toe moet elk vlak gezet worden naar de verhoudingen 20×30. Door zijn hele werk zie je deze lijn terug. Bij een epxo vertaalt zich dat in het feit dat de bestaande ruimte naar de hand van Gootzen wordt gezet. De ruimte wordt opnieuw ingedeeld met verschillende ingrediënten (zoals afgedankte verkeersborden) uit de ‘echte’ wereld. Af en toe wordt een werk doorbroken met een op het eerste gezicht random geplaatst kleurvlak of schuine lijnen. Maar niets is minder waar. Overal is over nagedacht. Waarom nou die ‘verhouding drang’? “Er is zoveel chaos en shit in de wereld”, verklaart Gootzen. “Daar kun je op verschillende manieren mee omgaan; het allemaal opnemen en gek worden of het proberen te plaatsen. Te ordenen. Dit is mijn manier om mijn eigen structuur aan te maken binnen een bestaande structuur.”

Meer Vincent Gootzen? Check zijn website: www.vincentgootzen.com

txt: Tasso

Leave a Reply

  • 7 angle shot

  • Speciale aanbieding

