Review: Kolder in je kop

Comedy in de kroeg: lachen met Lee

Het café associëren we normaalgesproken met bier, slap geouwehoer en buiten sigaretten roken. Maar vanaf woensdag 20 april is het elke maand lachen, gieren en brullen in de SuperMarkt op de Grote Markt in Den Haag. ‘Kolder in je kop’, een stand-up comedy avond in een café. Intieme setting, veel interactie met het publiek en bier wordt voor de verandering geserveerd! Kost dat? Noppes! Voor een keer niet naar huis met een kater, maar vol energie en met een brede grijns op je gezicht. Een aanrader.

Wij waren erbij, die 20e. Een heerlijk warme lentedag overigens. De avond was simpelweg grandioos. De comedians waren grappig. En het publiek deed aangenaam mee. Geen goedkoop moppen tappen, maar kwaliteitscomedy met Adam Fields, Fuad Hassan en Jasper Valstar. En wij vroegen ons af; hoe de hell is comedy nu in deze kroeg beland. Dat vergt toch wat creatief vermogen. Ik bedoel slappe verhalen vertellen doen we daar allemaal wel. Maar professionele stand-up comedians naar een haagse kroeg halen? Hoe fix je dat en vooral, waarom? Wij ondervragen organisator Jacky Lee.

fragment: Adam Fields

[SF] Waar moeten we jou van kennen?

[JL] Van de bar op de Grote Markt in Den Haag. Daar werk ik nu ruim 3,5 jaar! Je kan niet alleen bij mij terecht voor een biertje, maar ook voor de lekkerste koffie en geshakete cocktails (in Vavoom Tikiroom). Daarnaast ben ik nu voor dezelfde werkgever een maandelijkse comedy avond aan het opzetten. De comedy avond is een eigen initiatief en heb ik van begin tot het eind opgezet. Wel heeft Marco Beijsterbosch, de programmeur van de SuperMarkt, mij een kans gegeven om het uit te voeren. Met een klein budget mocht ik het gaan realiseren. Hier ben ik hem erg dankbaar voor. Ook wil ik hierbij Amar El-Ajjouri bedanken voor het duwtje in de rug. Daarnaast ben ik blij met mijn werkgevers die initiatieven van hun werknemers stimuleren en o.a. mij een kans hebben gegeven om iets nieuws uit te proberen.

[SF] Comedy in de kroeg?

[JL] Het is eigenlijk ontstaan vanuit mijn afstudeeronderzoek voor Social Studies in 2009. Hier keek ik naar wat stand up comedy kan bijdragen aan het sociale aspect in een laagdrempelige omgeving als de SuperMarkt. Er zijn genoeg comedy shows in het theater. Alleen is daar een bepaalde afstand tussen de speler en bezoeker. Hierdoor is er vrijwel geen interactie met het publiek, terwijl juist dat ervoor zorgt dat mensen zich verbonden gaan voelen met degene op het podium en de andere bezoekers. Inmiddels is het twee jaar geleden dat ik met het schrijven van mijn scriptie ben begonnen. En nu wordt het dan eindelijk werkelijkheid.

fragment: Fuad Hassen

[SF] Dus jij hebt je de afgelopen tijd rotgelachen?

[JL] Zelf ben ik best moeilijk als het gaat om lachen om comedians. Ik ben meer iemand die wat stilletjes grijnst en niet iemand die buldert van het lachen. Wat ik erg waardeer zijn woordspelingen en comedians die niet voor safe gaan, maar het publiek uitdagen en provoceren. En de maatschappij van tegenwoordig even flink op de hak nemen.

[SF] En nu?

[JL] De eerstvolgende Kolders zijn op 18 mei en 15 juni. Dan hebben we een zomerstop in juni en augustus. En vanaf september zijn we dan weer terug. In de toekomst hoop ik dat dit podium bekend wordt onder de comedians en dat ook bezoekers van buiten Den Haag erop af komen. Het zou helemaal tof zijn als er uiteindelijk ook try-outs worden gegeven door de grotere namen in het comedy wereldje.

[SF] Nice. Hoe blijven we op de hoogte?

[JL] Kolder in je kop vindt elke derde woensdag van de maand plaats in de SuperMarkt. Deur open om 20.00u. Aanvang is om 21.00u. De volgende Kolder is 18 mei, check bij ‘dates’ voor info en flyer. En kijk ook op supermarktdenhaag.nl

fragment: Jasper Valstar



rough english translation
txt: Toon

Leave a Reply

  • 7 angle shot

  • Speciale aanbieding

